Conversie Optimalisatie

Conversie Optimalisatie (CRO) uitbesteden aan SowiesoDigital

Praat je over een website, dan praat je over Conversion Rate Optimization – ook wel CRO genoemd. Conversie optimalisatie is vrijwel altijd het belangrijkste doel van een marketeer.

Bij SowiesoDigital praten we hier elke dag over en onderzoeken we alle manieren om het conversiepercentage van een opdrachtgever omhoog te brengen. Dat doen we onder andere door vertrouwen te creëren bij bezoekers van je website, een gebruiksvriendelijke website aan te bieden, drempels weg te nemen die conversie tegengaan en sterke, overtuigende content in te zetten.

inbound_830x400

Wat betekent Conversie
Optimalisatie eigenlijk?

Laten we even teruggaan naar het begin. Wat houdt CRO in?

“Een conversie” op zichzelf betekent dat een (potentiële) klant de handeling verricht waarvan jij wil dat hij of zij deze verricht. Denk aan het invullen van een contactformulier, het downloaden van een e-book of het doen van een aankoop. Idealiter heb je een hoog conversiepercentage op je website, wat inhoudt dat de verhouding van bezoekers die de gewenste actie uitvoeren hoog is.

Een rekenvoorbeeld: als je per maand 2000 bezoekers trekt en 20 offerte aanvragen krijgt, dan heb je dus een conversiepercentage van 1%. Bij CRO draait het erom dat dit percentage omhoog gaat.

Als je een hoog conversiepercentage wil hebben, dan zullen alle voorwaarden op je website (en ook daarbuiten!) moeten kloppen. Weet je überhaupt bezoekers te trekken? Leest de copy goed weg? Is je website visueel aantrekkelijk? Voelt het UI design logisch en weet de bezoeker zijn of haar weg te vinden? Met andere woorden: is de drempel laag genoeg voor de bezoeker om tot conversie over te gaan?

Daar draait het om bij conversie optimalisatie.

 

 

Verschillende soorten conversies

Binnen de wereld van conversie worden er twee soorten conversies genoemd: micro conversies en macro conversies. Beide zijn belangrijk binnen conversie optimalisatie.

Wat zijn Micro Conversies?

Micro conversies zijn eigenlijk de eerste stappen die je websitebezoeker neemt in de richting van een te behalen doel. Denk aan:

  • Het abonneren (inschrijven) op de nieuwsbrief
  • Het bekijken van een video
  • Het downloaden van een e-book
  • Het aanmaken van een account
  • Etcetera.

Deze stappen zijn allemaal belangrijk in het proces richting bijv. een aankoop.

Wat zijn Macro Conversies?

Wat een macro conversie is, hangt af van jouw eigen doelstelling(en). Wil je graag 200 offertes per maand binnenhalen? Dan is 1 offerte aanvraag een macro conversie. Die ene offerte aanvraag draagt dus bij aan jouw doel (KPI) om 200 offerte aanvragen binnen te halen. Andere voorbeelden zijn:

  • Het doen van een aankoop via de webshop
  • Het insturen van een sollicitatiebrief
  • Het maken van een afspraak
  • Etcetera

De micro conversies leiden uiteindelijk tot macro conversies. Zowel micro als macro conversies spelen dus  een rol binnen CRO en moeten allebei aandacht krijgen.

Waarom is Conversie Optimalisatie belangrijk?

 Daar kunnen we heel kort over zijn. Conversie optimalisatie helpt je om het maximale uit je website en je bezoekers te halen. Dat betekent dat je dus enerzijds goed vindbaar moet zijn, bijvoorbeeld door middel van Search Engine Optimization en Search Engine Advertising. Daarmee laat je aan internetgebruikers weten dat je bestaat én dat je heel interessant bent.

Anderzijds moet alles op je website eraan bijdragen dat de bezoeker die ene conversie uitvoert die jij van ze verlangt. Daarin spelen onder andere de copy, het webdesign en data driven marketing een belangrijke rol.

Om dit voor elkaar te krijgen, is een goede CRO strategie van belang. Heeft jouw website nog geen CRO strategie of twijfel je of je alles uit conversiemogelijkheden haalt? Ons team van CRO experts adviseert je graag in een vrijblijvend gesprek.

Hoe zorg je voor een optimale conversie?

 De hamvraag! Zoals we hierboven al aangaven, spelen verschillende onderdelen een rol binnen CRO. Een sterke strategie is daarbij onmisbaar. Bij SowiesoDigital richten we ons altijd op vier elementen die belangrijk zijn voor een hoge conversieratio:

1. We winnen het vertrouwen van de bezoeker
Als een websitebezoeker je product of dienst niet helemaal vertrouwt, dan haakt hij of zij al snel af. Het is daarom belangrijk om vertrouwenwekkende elementen aan je website toe te voegen, zoals keurmerken, reviews, testimonials, teamfoto’s, etcetera. Dit stelt bezoekers gerust en maakt dat ze jou gaan vertrouwen.

2. We zorgen voor een gebruiksvriendelijke website
Niks is irritanter dan een website die hapert of regelmatig foutmeldingen geeft. Je website moet makkelijk in het gebruik zijn en natuurlijk foutloos werken. Webdesign speelt hier een belangrijke rol in.

3. We halen drempels en obstakels weg
Je potentiële klant kan twijfelen of bezwaren hebben richting je dienst of product. Bijvoorbeeld als je verzendkosten rekent. Deze twijfels vormen drempels in het aankoopproces. Het is dus essentieel om deze drempels weg te halen bij de klant, zodat niks ze meer in de weg staat om tot conversie over te gaan.

4. We overtuigen de bezoeker van het product/dienst
Bezoekers zijn ook maar mensen. En dus zijn er diverse psychologische ‘trucjes’ in te zetten om hen te overtuigen tot aankoop over te gaan. Denk aan principes als autoriteit, sympathie, schaarste of sociale bewijskracht. Door dit soort principes slim in te zetten, beïnvloeden we het beslissingsgedrag van de bezoekers.

Testen, testen en nog eens testen: daarom!

Je hebt het misschien al door; conversie optimalisatie is eigenlijk een soort puzzel. De essentiële elementen zijn helder, maar hoe die vorm moeten krijgen op de website, om de bezoeker te overtuigen… dat staat niet vast. Daarom is het belangrijk om constant te testen wat bepaalde elementen of content voor resultaat hebben. Denk hierbij aan:

A/B Testing
Bij A/b testing creëer je twee (of meer) groepen met bezoekers. De ene groep krijgt content in de vorm van x te zien, en de andere groep krijgt content in de vorm van y te zien. Door data te meten, zoals het klikpercentage of de tijd dat bezoekers op een pagina blijven, kun je goed bepalen welke content het beste resultaat geeft.

Usability Testing
Usability, oftewel gebruiksvriendelijkheid, is een belangrijk onderdeel van je website. Hoe efficiënt en effectief kunnen jouw bezoekers op jouw website navigeren? En hoe tevreden zijn ze hierover? Een usability test laat je uitvoeren door personen die een website, app of prototype uitproberen, terwijl ze hardop vertellen wat hun ervaring is. Deze ervaring is heel erg waardevol, omdat je er concrete actiepunten uit kunt afleiden om de gebruikerservaring te verbeteren.

Multivariate Testing
Op je website staan zó veel variabelen die getest kunnen worden! Denk alleen al aan call-to-actions: je kunt de kleur, tekst of doelbestemming hiervan aanpassen. Je kunt spelen met kleuren, visuals, teksten, lettertypen, etcetera. De mogelijkheden zijn eindeloos. Door slimme tests op te zetten, leer je steeds beter wat werkt voor jouw bezoekers en wat niet.

Aan de slag met
SowiesoDigital?

Ben je benieuwd hoe we jouw conversie kunnen optimaliseren? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een gratis adviesgesprek!

start intake
Bedenken
Webdesign Wireframes Functioneel ontwerp User Interface design User Experience design Customer journey Persona's
Bouwen
Website ontwikkeling API ontwikkeling Webapplicaties E-learning Webshop
Beheren
Hosting Website beveiligen Website onderhoud Domeinnaam registreren Website analyse
Bereiken
Customer relationship management Google adverteren Search Engine Optimization E-mail marketing Data driven marketing Inbound marketing Account based marketing
 
Contentmarketing Copywriting A/B testing Usability testing Landingspagina optimalisatie Loyaliteitsprogramma