Waarom is Conversie Optimalisatie belangrijk?
Daar kunnen we heel kort over zijn. Conversie optimalisatie helpt je om het maximale uit je website en je bezoekers te halen. Dat betekent dat je dus enerzijds goed vindbaar moet zijn, bijvoorbeeld door middel van Search Engine Optimization en Search Engine Advertising. Daarmee laat je aan internetgebruikers weten dat je bestaat én dat je heel interessant bent.
Anderzijds moet alles op je website eraan bijdragen dat de bezoeker die ene conversie uitvoert die jij van ze verlangt. Daarin spelen onder andere de copy, het webdesign en data driven marketing een belangrijke rol.
Om dit voor elkaar te krijgen, is een goede CRO strategie van belang. Heeft jouw website nog geen CRO strategie of twijfel je of je alles uit conversiemogelijkheden haalt? Ons team van CRO experts adviseert je graag in een vrijblijvend gesprek.
Hoe zorg je voor een optimale conversie?
De hamvraag! Zoals we hierboven al aangaven, spelen verschillende onderdelen een rol binnen CRO. Een sterke strategie is daarbij onmisbaar. Bij SowiesoDigital richten we ons altijd op vier elementen die belangrijk zijn voor een hoge conversieratio:
1. We winnen het vertrouwen van de bezoeker
Als een websitebezoeker je product of dienst niet helemaal vertrouwt, dan haakt hij of zij al snel af. Het is daarom belangrijk om vertrouwenwekkende elementen aan je website toe te voegen, zoals keurmerken, reviews, testimonials, teamfoto’s, etcetera. Dit stelt bezoekers gerust en maakt dat ze jou gaan vertrouwen.
2. We zorgen voor een gebruiksvriendelijke website
Niks is irritanter dan een website die hapert of regelmatig foutmeldingen geeft. Je website moet makkelijk in het gebruik zijn en natuurlijk foutloos werken. Webdesign speelt hier een belangrijke rol in.
3. We halen drempels en obstakels weg
Je potentiële klant kan twijfelen of bezwaren hebben richting je dienst of product. Bijvoorbeeld als je verzendkosten rekent. Deze twijfels vormen drempels in het aankoopproces. Het is dus essentieel om deze drempels weg te halen bij de klant, zodat niks ze meer in de weg staat om tot conversie over te gaan.
4. We overtuigen de bezoeker van het product/dienst
Bezoekers zijn ook maar mensen. En dus zijn er diverse psychologische ‘trucjes’ in te zetten om hen te overtuigen tot aankoop over te gaan. Denk aan principes als autoriteit, sympathie, schaarste of sociale bewijskracht. Door dit soort principes slim in te zetten, beïnvloeden we het beslissingsgedrag van de bezoekers.