Data Driven Marketing

Data Driven Marketing bij SowiesoDigital

Bij SowiesoDigital weten we wat data driven marketing voor een bedrijf kan betekenen (tipje van de sluier: héél erg veel!). Daarom hebben we experts klaar staan die zich heel graag vastbijten in jouw bezoekersdata, zodat je je doelgroep beter leert kennen én bereiken.

Voor we dieper op de voordelen ingaan: wat houdt data driven marketing in?

data_driven_marketing_530x370

Wat is Data Driven
Marketing precies?

Om je doelgroep te bereiken en te activeren, is data essentieel. Daarmee bedoelen we bijvoorbeeld informatie over eerdere ervaringen van je doelgroep en informatie die je haalt uit interviews met je klanten. Met zulke informatie wordt dan vaak een buyer persona gemaakt. Het grootste deel van marketing richt zich hierop.

Bij data driven marketing kijk je als marketeer vrijwel uitsluitend naar ‘harde’ data: waar komen de websitebezoekers vandaan? Op welk device zitten ze? Hoeveel en welke pagina’s bezoeken ze? Hoeveel geven ze uit per bestelling?

Deze data kun je verzamelen in verschillende tools, zoals Google Analytics – één van de bekendste systemen om je data in te analyseren. De verzamelde data kun je vervolgens gebruiken om onderbouwde keuzes te maken voor een campagne of marketingactie. De data liegen immers niet. En dus kun je heel specifieke content en campagnes creëren waar je website bezoekers en (potentiële) klanten mee aantrekt.

Voorbeelden van Data Driven
Marketing in de praktijk

Laten we het nog iets concreter maken, door er een paar bekende voorbeelden van data driven marketing bij te pakken.

E-mail Marketing
Als marketeer stem je de content van je mail af op de ontvanger en waar hij of zij zit in het (aankoop-)proces. De kracht van E-Mail Marketing zit ‘m dus voornamelijk in de beschikbare data goed benutten.

A/B Testen
Door a/b tests uit te voeren, krijg je inzicht in wat wel werkt en wat niet. Of voor wie wel, en voor wie niet. Deze data zijn belangrijk om je conversiepercentage te verhogen.

Segmentatie
Oftewel ‘opsplitsen’. Je splitst je klanten op in verschillende (doel)groepen en stemt daar de content of advertenties op af.

Enquêtes afnemen
Met een enquête vergaar je veel waardevolle kennis over je doelgroep. Met deze kennis weet je beter hoe je je doelgroep bereikt en wat voor hen relevant en van toegevoegde waarde is.

Customer journey
het in kaart brengen van de customer journey geeft je inzicht in de pijnpunten die (potentiële) klanten tegen kunnen komen. Door elke stap te analyseren, kun je deze verbeteren.

Deze lijst met voorbeelden is niet compleet, maar geeft wel een duidelijk beeld van data driven marketing in de praktijk.

De voordelen van
Data Driven Marketing

Door data driven marketing uit te voeren, profiteer je van bijzonder interessante voordelen:

Meer inzicht:
Data geven je hard bewijs van de resultaten van een campagne of marketingactiviteit. Je leert dus heel goed het effect van je marketinginvesteringen kennen.

Je doelgroep in kaart:
Met de data van je bezoekers of klanten kun je heel nauwkeurig je doelgroep in kaart brengen. En met die waardevolle informatie weet je (steeds) beter hoe, wanneer, waar en waarmee je hen moet bereiken.

Meer sales:
Uiteindelijk zetten we data driven marketing niet alleen in om meer te weten over onze doelgroep. Nee, we willen conversie zien. Door data driven marketing slim toe te passen, ben je minder geld en tijd kwijt aan het experimenteren met marketingactiviteiten en zie je veel eerder resultaat. Met als gevolg: meer sales!

De eventuele nadelen van
Data Driven Marketing

Data driven marketing komt niet zonder nadelen. Of ja, wij noemen ze liever valkuilen of uitdagingen, want er bestaat altijd een oplossing. We noemen hieronder de drie belangrijkste uitdagingen:

Data zelf zeggen nog niks:
Grote hoeveelheden data verzamelen is één ding. Maar zolang je die niet kunt vertalen naar relevante inzichten, heb je er vrij weinig aan. Maak dus gebruik van een dashboard of andere tool om de data inzichtelijk te maken.

Niet iedereen lust koekjes:
Als een bezoeker de cookies uitzet of aanpast, dan wordt het verzamelen, analyseren en personaliseren van data opeens een heel stuk moeilijker gemaakt.

Specialisme is key:
Als marketeer moet je in staat zijn om de data te analyseren, begrijpen en verwerken tot concrete advies- en actiepunten. Anders is het verzamelen van al die gegevens zinloos.

Aan de slag met
SowiesoDigital?

Zoals gezegd vinden we altijd een passende oplossing voor zulke uitdagingen. Voor minder doen we het namelijk niet. Wil je weten wat data driven marketing voor jouw bedrijf kan betekenen of hoe je jouw uitdagingen aanpakt? Neem vrijblijvend contact met ons op voor een gratis adviesgesprek!

start intake
Bedenken
Webdesign Wireframes Functioneel ontwerp User Interface design User Experience design Customer journey Persona's
Bouwen
Website ontwikkeling API ontwikkeling Webapplicaties E-learning Webshop
Beheren
Hosting Website beveiligen Website onderhoud Domeinnaam registreren Website analyse
Bereiken
Customer relationship management Google adverteren Search Engine Optimization E-mail marketing Data driven marketing Inbound marketing Account based marketing
 
Contentmarketing Copywriting A/B testing Usability testing Landingspagina optimalisatie Loyaliteitsprogramma