Inbound Marketing

Inbound Marketing uitbesteden aan SowiesoDigital?

Inbound marketing wint – terecht in onze ogen! – aan polulariteit. Met deze vorm van marketing laat je klanten naar je toe komen, in plaats van dat jij hen achterna jaagt. We noemen inbound marketing daarom ook wel “pull-marketing”. Dat staat haaks tegenover “push-marketing” activiteiten, zoals adverteren of ongevraagd lukraak e-mails sturen.

Als je een sterke inbound marketing strategie hebt opgezet, dan weten internetgebruikers je te vinden zodra ze zoeken naar bepaalde informatie over een specifiek topic. Je website voorziet dus in hun behoefte. Door relevante en kwalitatieve content te delen, stijg je in aanzien en geloofwaardigheid bij de potentiële klant, wat uiteindelijk leidt tot een verhoogde kans op het ultieme doel: conversie!

inbound_830x400

Waarom is Inbound
Marketing zo belangrijk?

Met inbound marketing trek je meer organisch verkeer naar je website toe. En niet zomaar verkeer: deze internetgebruikers willen meer weten over het specifieke topic of product waar jij alles vanaf weet. En waar jij een aanbod in hebt. Door hen van de juiste, relevante informatie op het juiste moment te voorzien, haal je dus makkelijker meer conversie binnen. En dat zonder geld uit te hoeven geven aan dure advertenties.

Juist in deze tijd is inbound marketing essentieel. Mensen weten tegenwoordig heel goed waar ze hun zoektocht naar informatie of producten moeten beginnen: Google (of een andere grote zoekmachine). Ze weten waar ze op moeten letten, zoals reviews van andere klanten, de kwaliteit van de content op een website en het aanbod van je concurrenten.

Hoe beter en relevanter jouw website content is, hoe groter de kans dat je deze kritische en selectieve internetgebruiker naar je toe weet te trekken.

De belangrijkste voordelen
van Inbound Marketing

Met inbound marketing creëer je een vertrouwensband met je potentiële klant. Je laat hem of haar relevante informatie zien, die helpt bij het beslissings- en aankoopproces. De voordelen van inbound marketing zijn dan ook enorm interessant:

Perfecte moment
Met een goede inbound marketing strategie trek je potentiële klanten naar je toe op het moment dat zij naar bepaalde relevante content zoeken. En niet andersom.

Duurzaam effect
Als je eenmaal het vertrouwen van de bezoeker hebt gewonnen, dan profiteer je van een langetermijneffect. Hij of zij weet je altijd terug te vinden (mits je relevante content blijft bieden uiteraard).

Zeg het voort
Als jij een bezoeker van sterke, relevante informatie voorziet (en ook nog eens een geweldig product of service levert), dan zal hij of zij je aanraden bij anderen. Precies wat we willen!

Meer organisch verkeer
Als je helpende informatie over en antwoord op zoekvragen of zoektermen van internetgebruikers geeft, dan zal een zoekmachine als Google je steeds belangrijker gaan vinden. En daarmee schuif je omhoog in de resultaten, met meer organisch verkeer als resultaat.

Sympathiek
Inbound marketing is niet opdringerig of schreeuwerig. Het is juist een sympathieke manier van marketing waarmee je de bezoeker centraal zet (en niet jouw product of service).

hubspot_logo

Efficiënte Inbound Marketing met Hubspot

Bij SowiesoDigital werken onze marketeers  graag samen met Hubspot. Dit is een allround marketing platform dat een totaaloplossing biedt voor allerlei marketingactiviteiten. Denk hierbij aan blogging, social media, SEO, landingspagina’s, CTA’s, automation en nog veel meer. Alles wat je nodig hebt voor een sterke inbound marketing strategie, komt in Hubspot samen.

Hubspot’s Inbound Marketing Funnel

Met inbound marketing werken we aan de hand van vier stappen. De focus ligt hier altijd op kwalitatieve content. Zonder content, geen inbound marketing. Met de content trekken we immers bezoekers naar de website toe. Als ze daar eenmaal zijn, kunnen we hen omzetten naar klanten.

De vier stappen zijn als volgt:

Stap 1: attract them.
Om ervoor te zorgen dat toekomstige klanten jou kunnen vinden, staat content centraal. Je SEO strategie moet staan als een huis, de content op je website moet relevant en authentiek zijn, en ook het gebruik van social media helpt om klanten naar je website te leiden. Het opstellen van een buyer persona en de customer journey, plus het uitvoeren van zoektermonderzoek is ook een essentieel onderdeel van deze fase.

Stap 2: convert into leads.
Als je eenmaal bezoekers op je website hebt, dan wil je hen activeren door middel van aanbiedingen. Deel bijvoorbeeld downloads en e-books met je bezoekers, in ruil voor hun e-mail adres. Geïnteresseerde bezoekers die hierop ingaan, worden zo leads.

Stap 3: close the deal.
Nu je de contactgegevens van mogelijke klanten binnen hebt, is het tijd om hen via e-mail marketing door het aankoopproces te begeleiden. Het ultieme doel is natuurlijk dat de ontvangers klant bij je worden.

Met de e-mails bouw je verder aan jullie onderlinge vertrouwensrelatie en geef je gratis relevante content aan de ontvanger. Zij die de mails openen, doorklikken en op bepaalde pagina’s van je website landen, zijn extra interessant. Met deze data kun je namelijk nog gerichter inspelen op de behoeften, twijfels en eisen van de mogelijke klant.

Stap 4: delight (forever).
Blijf investeren in de relatie met je klant, zodat ze extra diensten of producten bij je zullen afnemen en je aanraden bij andere mogelijke klanten. Het is immers bewezen dat het goedkoper en makkelijker is om een bestaande klant te behouden, dan een nieuwe klant binnen te halen.

Wat is het verschil tussen Inbound Marketing en Outbound Marketing?

inbound marketing is een pull-techniek, terwijl outbound marketing een push-techniek is. Outbound marketing is dus ook de meer traditionele vorm van marketing. Hierbij zet jij zelf de eerste stap om contact te leggen, bijvoorbeeld door koude e-mails te sturen, te adverteren of mogelijke klanten te bellen.

Bij inbound marketing werkt het juist andersom. Je laat je doelgroep naar jou toe komen en zet de wensen en vragen van je potentiële klant centraal.

webdevelopment_420x485

Aan de slag met
SowiesoDigital?

Benieuwd naar de mogelijkheden van Hubspot inbound marketing voor jouw bedrijf? Neem contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek.

start intake
Bedenken
Webdesign Wireframes Functioneel ontwerp User Interface design User Experience design Customer journey Persona's
Bouwen
Website ontwikkeling API ontwikkeling Webapplicaties E-learning Webshop
Beheren
Hosting Website beveiligen Website onderhoud Domeinnaam registreren Website analyse
Bereiken
Conversie Optimalisatie Google adverteren Search Engine Optimization E-mail marketing Data driven marketing Inbound marketing Account based marketing
 
Customer relationship management Contentmarketing Copywriting A/B testing Usability testing Landingspagina optimalisatie Loyaliteitsprogramma