Bereiken

5 tips om website conversie te verhogen

Geschreven door William Elegeert19 augustus 2022

Delen Facebook Deel bericht op Facebook Twitter Deel bericht op Twitter Linkedin Deel bericht op Linkedin Whatsapp Deel bericht via Whatsapp Email Deel bericht via email Link Deel bericht link

Banner_Conversie

Iedere marketeer is – als het goed is – resultaat gedreven. Want uiteindelijk wil je inspanningen ergens terugzien. Een groter bereik, meer leads en toenemende verkoopcijfers. Daarom is online marketing zo interessant voor bedrijven; er zijn talloze metingen en dataverzamelingen mogelijk. Over de doelgroep. Hoe men een website gebruikt. Wat de meest populaire pagina’s zijn. Maar het belangrijkst: of de doelgroep converteert. En zo ja; hoe vaak. Wij geven je een kijkje behind the scenes, of eigenlijk screens: zo ga je aan de slag met conversie optimalisatie.

 

Wat is een conversie op een website?

Een conversie op een site is wanneer een gebruiker overgaat op de gewenste actie. Denk hierbij aan een aankoop, een brochure download, een  nieuwsbriefinschrijving of een contactaanvraag. Deze acties liggen in lijn met de online marketing doelstellingen van een bedrijf. Wat een conversie exact is, hangt daarom af van je organisatie. Zo stuurt een consultancybedrijf waarschijnlijk aan op ingevulde contactformulieren. Wil een non profit organisatie het liefst donaties. En draait het bij een webshop om zoveel mogelijk verkopen. Wat een conversie voor jouw organisatie ook is, uiteindelijk wil je uiteraard dat zoveel mogelijk gebruikers de gewenste actie uitvoeren.


Website conversies optimaliseren: onze tips

Om zoveel mogelijk conversies te behalen, moet je een website voortdurend optimaliseren. Helaas bestaat er geen kant-en-klaar recept waardoor een website voor altijd goed scoort. Maar dat maakt conversie optimalisaties een leuk en uitdagend proces. Deze tips bieden houvast voor doorlopende optimalisaties.


Sunflower

 

1. Ontwerp een overtuigende website

Er zijn vele, kleine trucs om conversies te verbeteren die voortkomen uit bekende theorieën. Denk bijvoorbeeld aan de overtuigingsprincipes van Cialdini: commitment en consistentie, wederkerigheid, sympathie opwekken, sociale bewijskracht, autoriteit, schaarste en eenheid. Dit zijn psychologische methodes die ingezet worden om een gewenst resultaat te bereiken. Denk bijvoorbeeld aan het verwerken van reviews en testimonials (sociale bewijskracht), het communiceren van een beperkte voorraad (schaarste) of het aanbieden van een incentive (wederkerigheid). Dit zijn allerlei tactieken om een website overtuigend in te richten.

Zorg daarnaast ook voor een overtuigend design van een website. De eerste seconden die iemand doorbrengt op de website, zijn doorslaggevend. Komt de website bijvoorbeeld wel betrouwbaar over? Denk goed na over de algehele look en feel van de website, het design en leesbaarheid. Kies het juiste lettertype en zorg voor een consistente branding.

 

2. Optimaliseer de techniek van de website

Een element wat snel vergeten wordt: het doorontwikkelen van de website techniek. Ook na oplevering van een website moet een organisatie hier blijvend aandacht aan schenken. Want het online landschap verandert soms bijna dagelijks. Denk hierbij aan Google-richtlijnen die veranderen of de toenemende rol van digitale toegankelijkheid. Voer daarom regelmatig een website optimalisatie check uit. Zo verbetert de techniek doorlopend en weet je dat de website goed scoort op het gebied van laadsnelheid, vindbaarheid en user experience. Kies daarnaast voor een responsive website; een website die zichzelf automatisch aanpast naar het device en het formaat hiervan. Veel mensen maken tegenwoordig namelijk gebruik van hun smartphone om websites te bezoeken. Met een responsive website hebben alle gebruikers een optimale ervaring en zijn zij sneller geneigd om te converteren.

 

3. Speel in op de behoefte van de doelgroep

Voor vrijwel alle marketinginspanningen geldt: focus op de doelgroep. Uiteindelijk zijn zij degenen die een product moeten kopen of een formulier moeten invullen. Kruip als het ware in het brein van de doelgroep: wie zijn zij, wat willen zij en wat zijn hun behoeften ten aanzien van het product of de dienstverlening? Door hun wensen en behoeften scherp te hebben, leer je meer over hoe zij converteren. En hoe je vervolgens met hen communiceert. Een jong gezin dat een nieuw kinderzitje koopt, vraagt om andere informatie en een andere benadering dan een ondernemer die een nieuwe werklaptop aanschaft. Het doel, de doelgroep en het merk – alles moet perfect met elkaar synchroon zijn.

Heb je geen idee hoe dit in elkaar steekt voor jullie organisatie? Begin dan met het uitwerken van een goede marketingstrategie en een consistente merkbeleving.

 

4. Werk resultaatgerichte call-to-actions uit

Wil je een bepaald resultaat bereiken bij de doelgroep? Communiceer dit. Laat de doelgroep weten wat het is dat zij op je website kunnen doen. Begeleid hen naar die gewenste actie. Door te werken met duidelijke oproep, ook wel call-to-action, help je hen te begrijpen wat ze kunnen verwachten. Kies voor een call-to-action die prikkelt en tot de verbeelding spreekt om hen zo aan te sporen tot de juiste handeling. Zorg er ook voor dat elke pagina één consistente call-to-action heeft en vooral: dat je het resultaat hiervan doormeet. Zo kun je concrete A/B-testen uitvoeren en resultaatgericht conversies optimaliseren. Dit is een splittest waarbij je twee varianten test om vervolgens te onderzoeken welk het beste scoort.

 

5. Creëer een optimale user experience

Het meest belangrijke van elke website: de gebruikerservaring. Wanneer een user op de website landt, moet het meteen duidelijk zijn wat voor site het is, voor wie en waarom. Plaats daarom de belangrijkste informatie ‘above the fold’, zodat in één oogopslag de belangrijkste informatie zichtbaar is. Hiervoor hanteren wij de 5-seconden-regel: wat communiceert die eerste blik op de website? Wat straalt het uit? Wat communiceert het? Uit onderzoek blijkt dat gebruikers namelijk maar enkele seconden nodig hebben om hun eerste indruk van een website te vormen. Communiceer daarom snel, actief en doelgericht je belangrijkste boodschap.

 

Conversies verhogen voor jouw webshop of website

Aan de slag met conversie optimalisatie? Onze digital marketing experts adviseren over de beste optimalisatieslagen. Met een achtergrond als communicatiebureau pakken wij het vraagstuk vanuit diverse invalshoeken op. In samenwerking met onze collega’s van SowiesoHelder zetten we vervolgens een doelgerichte aanpak neer – van branding tot de beste websitetechniek. Zo hebben wij voor Binco alles uit handen genomen; van het formuleren van de why-how-what van het platform, tot het creëren van een optimaal webdesign.

Aan de slag met
SowiesoDigital?

Neem vrijblijvend contact op met onze specialisten om te sparren over de mogelijkheden voor het verbeteren van conversie.

start intake
Bedenken
Webdesign Wireframes Functioneel ontwerp User Interface design User Experience design Customer journey Persona's
Bouwen
Website ontwikkeling API ontwikkeling Webapplicaties E-learning Webshop
Beheren
Hosting Website beveiligen Website onderhoud Domeinnaam registreren Website analyse
Bereiken
Conversie Optimalisatie Google adverteren Search Engine Optimization E-mail marketing Data driven marketing Inbound marketing Account based marketing
 
Customer relationship management Contentmarketing Copywriting A/B testing Usability testing Landingspagina optimalisatie Loyaliteitsprogramma