bedenkenbouwenbereiken

Digitale toegankelijkheid:
3 zaken om vandaag nog te optimaliseren

Geschreven door William Elegeert30 maart 22

Delen Facebook Twitter Linkedin Whatsapp Email Link

digitale toegankelijkheid

In Nederland hebben zo’n 35% van de mensen een beperking. Dat komt neer op zo’n 6 miljoen mensen die mogelijk problemen ervaren tijdens het bezoeken van websites. Dit komt door beperkingen zoals doofheid, slecht zien, dyslexie of laaggeletterdheid. Door te werken aan digitale toegankelijkheid zorg je voor een inclusieve website. Want iedereen is welkom, toch? Ontdek waar je vandaag nog mee aan de slag kunt om websites toegankelijker te maken!

Wat is digitale toegankelijkheid?

Digitale toegankelijkheid houdt in dat iedereen gebruik kan maken van de informatie op een website. Ook wanneer hij of zij moet leven met een beperking. Digitoegankelijkheid zorgt ervoor dat een site geoptimaliseerd wordt voor deze groep mensen. Zo kun je bijvoorbeeld alternatieve teksten (alt-tekst) toevoegen die een afbeelding omschrijft. Dit zorgt ervoor dat voorleessoftware het beeld voor een slechtziende kan omschrijven. Digitoegankelijkheid voorkomt zo het uitsluiten van een grote groep mensen.

Voor Nederlandse overheidsinstanties zijn digitaal toegankelijke websites en mobiele apps al sinds 2021 verplicht. Met de aanstaande Europese wetgeving, de European Accessibility Act, gaat vanaf 2025 een wettelijke verplichting in voor alle bedrijven. Het is een nieuwe vereiste die soms om wat aanpassingen vraagt, maar ook veel voordelen met zich meebrengt. Goed om daar nu al mee aan de slag te gaan.

Wat zijn de voordelen van digitaal toegankelijke websites?

Het grootste voordeel is uiteraard dat een grote groep mensen gebruik kan maken van de site en content. Maar er zijn nog meer voordelen van het toegankelijker maken van websites.

  • Het vergroot je publiek
    Meer mensen kunnen gebruikmaken van de website en daarmee vergroot je het bereik. Dit resulteert ook in meer mensen die de mogelijkheid hebben om te converteren.
  • Het verbetert de vindbaarheid in zoekmachines
    Men zegt niet voor niets: “Wat goed is voor de gebruiker, is goed voor Google.” Een aantal van deze optimalisaties, zoals het toevoegen van alt-teksten, dragen positief bij aan de vindbaarheid. Mits dit goed geïmplementeerd is.
  • Het draagt bij aan je reputatie en klantloyaliteit
    Uit een onderzoek van Forbes blijkt dat 88% van de respondenten meer loyaliteitsgevoel hebben richting bedrijven die zich sociaal en maatschappelijk inzetten
  • Het maakt een website toekomstbestendig
    Met oog op de naderende vergrijzing zal wellicht ook een grotere groep Nederlanders te maken krijgen met een visuele beperkingen
  • Het bespaart uiteindelijk kosten
    Het optimaliseren van een website vraagt nu om een investering, maar op langere termijn zorgt dit ervoor dat een grote groep mensen zonder extra hulp of informatievoorziening zelfstandig een website gebruikt. Dit bespaart kosten van andere communicatiekanalen, zoals een helpdesk.
digitale_toegankelijkheid_afb

Checklist voor een digitaal toegankelijke website

Er zijn dus genoeg redenen om aan de slag te gaan met een website die toegankelijk is voor iedereen. Ontwerp je een nieuwe website of wil je de huidige site optimaliseren? Met deze mini-checklist zet je snel een aantal stappen richting een digitoegankelijke site.

1. Toegankelijke taal en tekst

Tekst is een belangrijk onderdeel van een website. Het biedt structuur en geeft informatie. Tekst toevoegen maakt een site al vrij toegankelijk. Voor hulptechnologie zijn teksten namelijk goed te verwerken. Denk hierbij aan het voorlezen of automatisch vertalen van teksten. Toch zijn er een aantal zaken waar je rekening mee moet houden.

  • Kies het juiste taalgebruik en hanteer een taalniveau dat past bij de doelgroep. De meeste Nederlanders hebben taalniveau B1.
  • Geef de tekst een duidelijke structuur – paginatitels, tussenkopjes en eventueel opsommingen kunnen de duidelijkheid vergroten.
  • Check of de structuur van de tekst klopt en de juiste HTML-codering bevat. Denk aan H1, H2, H3 enzovoort. Hierdoor kan technologie, zoals een screenreader, de tekst goed lezen.
  • Zorg ervoor dat titels en koppen de inhoud van de tekst die volgt, beschrijven.
  • Geef duidelijk aan of je website ook beschikbaar is in andere talen.

 

2. Verduidelijking van beeld en geluid

Zoals het gezegde luidt: “Eén  beeld zegt meer dan duizend woorden.” Door afbeeldingen, infographics en video’s toe te voegen, breng je op een visuele manier een boodschap over. Hou daarbij rekening met de volgende dingen:

  • Kies ervoor om complexe teksten eenvoudiger te maken door beeldgebruik of een video. Bijvoorbeeld een infographic, een ‘how to’-video of instructievideo.
  • Voeg een tekst alternatief toe aan een beeld of video. Zo kan voorleessoftware de tekst voorlezen of kan een programma de alt-tekst omzetten naar braille. Voor iemand die het beeld niet kan zien, is de boodschap dan toch begrijpelijk.
  • Omschrijf zowel de functie als de boodschap van het beeld: wat het beeld doet én wat erop te zien is.
  • Voorzie een video van ondertiteling. Het liefst een speciale ondertiteling voor slechthorenden waarin ook events in de video beschreven worden.
  • Voeg een transcript toe aan een video, zodat het verhaal van de video voor te lezen is.
  • Maak gebruik van een audiobeschrijving. Een audiobeschrijving omschrijft de setting van de video en vertelt alle visuele aspecten die je niet hoort.

 

3. Gebruikerservaring: eenvoudige UX

Maak een website toegankelijk door een goede User Experience (UX) te creëren. Laat de flow van een website onderzoeken en verdiep je in de doelgroep. Kortom, leer en begrijp hoe mensen jouw website gebruiken. Let bijvoorbeeld op de volgende zaken.

  • Onderzoek de online vindbaarheid van websites: is de informatie eenvoudig te vinden?
  • Laat experts kijken naar conversie optimalisatie. Komen er veel mensen op de site maar converteren maar weinig gebruikers? Dan gaat er mogelijk iets mis op het gebied van communicatie, techniek of flow.
  • Check de navigatiestructuur – is dit logisch, klopt de flow en is het wat men verwacht?
  • Kies de juiste fonts en kleuren. Voor mensen met dyslexie zijn sommige fonts moeilijk te lezen. Ook geldt dat bepaalde kleurcontrasten zo laag zijn dat mensen tekst of vlakken niet goed kunnen onderscheiden.
  • Voeg een interne zoekfunctie toe aan de website.
  • Creëer duidelijke formulieren met een doelgerichte instructie, logische flow, voorspelbare werking en eenvoudige verzending. Zorg daarnaast ook voor weinig afleiding tijdens het invullen van het formulier. Denk hierbij aan het achterwege laten van bewegende banners of onnodige informatie.

Aan de slag met
Digitale toegankelijkheid?

Houd tijdens het ontwerpen van je website rekening met digitoegankelijkheid. Zorg zo voor een inclusieve website die meer mensen bereikt, beter converteert en uiteindelijk meer oplevert.

Ga jij aan de slag met een nieuwe website? Wil je een huidige website verbeteren? SowiesoDigital helpt hier graag bij en zorgt ervoor dat jouw verhaal van A tot Z klopt. Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op.

start intake
Bedenken
Webdesign Wireframes Functioneel ontwerp User Interface design User Experience design Customer journey Persona's
Bouwen
Website ontwikkeling API ontwikkeling Webapplicaties E-learning Webshop
Beheren
Hosting Website beveiligen Website onderhoud Domeinnaam registreren Website analyse
Bereiken
Conversie Optimalisatie Google adverteren Search Engine Optimization E-mail marketing Data driven marketing Inbound marketing Account based marketing
 
Customer relationship management Contentmarketing Copywriting A/B testing Usability testing Landingspagina optimalisatie Loyaliteitsprogramma