Google adverteren

Adverteren op zoekmachines met Search Engine Advertising

Een gebruiksvriendelijke, SEO geoptimaiseerde website met ijzersterk webdesign is de basis voor hoge traffic en een hoog conversiepercentage. Naast deze basis zijn er verschillende mogelijkheden om meer verkeer naar je website te trekken. Bijvoorbeeld door e-mail marketing in te zetten, of door te adverteren.

Adverteren op zoekmachines, oftewel Search Engine Advertising (SEA), is relevant als je specifieke doelgroepen wil benaderen en meer waardevol verkeer naar je website toe wil trekken. Daarmee bedoelen we bezoekers die al geïnteresseerd zijn in jouw aanbod en dus beter zullen converteren. Precies wat we willen bereiken. En, het mooie aan SEA is dat je vrijwel direct resultaat ziet!

google_adverteren_530x550

Wat is Search Engine Advertising precies?

Search Engine Advertising betekent dat je tegen betaling advertenties inzet, zodat je website en producten als zoekresultaat in zoekmachines verschijnen. Denk aan zoekmachines als Bing of Google. Je betaalt dus om een advertentie te plaatsen die een internetgebruiker ziet bij het zoeken naar een bepaalde zoekterm, of bij het bekijken van een bepaalde video of webpagina.

Als jouw advertentie relevant en goed genoeg is, dan is de kans groot dat de gebruiker erop klikt en op je website belandt. En dat is waar we hem of haar willen hebben.

En hoe werkt SEA eigenlijk?

Laten we er voor het gemak even vanuit gaan dat je adverteert op Google of Bing Ads. Deze zoekmachines werken met een cost-per-click (CPC) systeem. Elke keer dat een internetgebruiker op jouw advertentie klikt, betaal je een vast bedrag. Hoe hoog dit bedrag is, hangt o.a. af van hoe populair het zoekwoord is waarop je adverteert en hoeveel concurrent er is.

Het mooie aan dit systeem is dat je zelf bepaalt wat je maximale budget per dag is om aan clicks te besteden. Zodra het maximale budget bereikt is, haalt de zoekmachine je advertentie voor die dag weg. Je komt dus nooit voor vervelende financiële verrassingen te staan!

De voordelen van Search Engine Advertising voor je website

Je zet SEA in als je specifieke doelgroepen wil benaderen, meer verkeer wil trekken en meetbare resultaten wil zien. De voordelen van SEA zijn talrijk. Dit zijn onze drie favoriete voordelen:

Je betaalt pas als je beet hebt.
Bij de meeste zoekmachines hoef je pas te betalen als een internetgebruiker klikt op jouw advertentie. Je kunt bovendien zelf je maximale budget instellen en weet dus waar je aan toe bent.

Je bereikt waardevolle bezoekers.
Internetgebruikers zoeken naar een bepaalde zoekterm die op jouw website terugkomt. Ze zijn al bovengemiddeld geïnteresseerd in dit thema of product, dus de kans is groter dat ze uiteindelijk klant van je worden en een product of dienst afnemen.

Je hebt volledig inzicht in de prestaties.
Per campagne zie je eenvoudig terug wat de resultaten zijn per zoekwoord, doelgroep, regio, apparaat, enzovoorts. Zo kun je dus direct bijsturen als dat nodig is, of juist zo doorgaan.

Adverteren met Google Ads of Bing Advertising?

Google Ads en Bing Ads zijn allebei grote spelers op het gebied van het cost-per-clicks-systeem (CPC). En beide platforms hebben overeenkomsten, verschillen en natuurlijk voor- en nadelen.

Maar waarom zou je moeten kiezen voor één van deze twee systemen? Juist de combinatie tussen de twee kan zeer krachtig werken. We noemen een aantal voordelen op:

  • Als je op Bing adverteert, ben je zichtbaar op Bing, Yahoo én AOL. Drie vliegen in één klap dus.
  • Op Bing vind je bovendien minder competitie, en dus betaal je lagere prijzen voor populairdere zoektermen.
  • Google is de grootste zoekmachine die er is, en kent dus hogere zoekvolumes en een groter bereik.

Dit is nog maar een greep uit de voordelen van Bing Ads en Google Ads. Wil je weten wat deze platformen voor je bedrijf kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend adviesgesprek!

 

 

De mogelijkheden van Google Ads

Aangezien Google Ads de allergrootste speler is, zoomen we nog iets dieper in op de mogelijkheden van dit platform. Zie hieronder de mogelijke advertenties die je met Google Ads kunt inzetten:

Zoek advertenties

Een zoekadvertentie houdt in dat je een advertentie plaatst die internetgebruikers te zien krijgen als ze op een bepaalde zoekterm zoeken. Jouw advertentie komt dan bovenaan de organische zoekresultaten te staan. Dit vergroot de kans dat bezoekers op je website klikken.

Display advertenties

Een display advertentie is een visuele advertentie met begeleidende tekst. Deze wordt getoond op verschillende webpagina’s, online artikelen en video’s waar internetgebruikers actief op zijn. De internetgebruiker kan meestal klikken op de display advertentie en wordt zo naar de website geleid.

Video advertenties

Met een video advertentie laat je een video zien over je aanbod, op YouTube en andere partner videoplatforms. Video advertenties combineren verschillende zintuigen en kunnen daarom heel goed potentiële klanten triggeren.

App advertenties

Wil je jouw app promoten? Gebruik dan de App Advertenties tool van Google Ads. Hiermee toon je je app op verschillende platforms als Google Search, YouTube, Gmail en Google Search.

Google shopping advertenties

Google Shopping kun je zien als het winkelplatform van Google. Met een shopping advertentie laat je de internetgebruiker een product uit je webshop zien met begeleidende copy en prijs.

Dynamische advertenties

Met dynamische advertenties creëert Google automatisch een advertentie die past bij de zoektermen waar de internetgebruiker naar zoekt. Zo zorg je ervoor dat hij of zij de meest relevante content te zien krijgt.

Remarketing advertenties

Remarketing advertenties stellen je in staat om bezoekers van je website, na hun bezoek, relevante advertenties te blijen tonen. Zo komen ze regelmatig in aanraking met je aanbod of bedrijf en vergroot je de kans op conversie.

Wat is het verschil tussen SEA en SEO?

Naast SEA is het ook zeer aan te raden om SEO in te zetten: Search Engine Optimization. Door middel van een sterke SEO strategie kun je op de korte, maar vooral op de lange termijn heel veel extra organisch verkeer naar je website toe trekken. Dat doe je onder andere door relevante content, linkbuilding en een sterke technische website basis te bieden. Je leest er hier meer over.

google_adverteren_530x280

Aan de slag met
SowiesoDigital?

Welke type advertentie het beste past bij jouw bedrijf en jouw doelgroep, hangt af van verschillende factoren. We helpen je hier graag bij verder. Vraag vrijblijvend een adviesgesprek aan!

start intake
Bedenken
Webdesign Wireframes Functioneel ontwerp User Interface design User Experience design Customer journey Persona's
Bouwen
Website ontwikkeling API ontwikkeling Webapplicaties E-learning Webshop
Beheren
Hosting Website beveiligen Website onderhoud Domeinnaam registreren Website analyse
Bereiken
Conversie Optimalisatie Google adverteren Search Engine Optimization E-mail marketing Data driven marketing Inbound marketing Account based marketing
 
Customer relationship management Contentmarketing Copywriting A/B testing Usability testing Landingspagina optimalisatie Loyaliteitsprogramma